حسین مداحی

إنی رأیت دهــراً مِن هجرک القیامة

سوال :

با سلام و خسته نباشید

من با دیدن سایت شما خیلی خوشحال شدم که به شبهات اعتقادی جواب میدهید

سوالی که من همیشه با آن درگیر هستم این است که

هم ائمه معصومین وهمه ما را خدا آفریده پس چرا آنها دارای ظرفیت و لیاقت بوده اند و دارای عصمت

اگر خدا هر دوی ما را آفریده پس میتوانسته ظرفیت لازم را در ما هم ایجاد کند پس یک جور تبعیض در خلقت بوده البته اظهار این موضوع خدای نکرده جسارت به محضر ائمه نیست فقط سوال این است خدا میتوانست ما را هم مپل آنها خلق کند  که جای این جور سوالها نباشد

منتظر جواب قانع کننده شما سرور گرامی هستم

با تشکر

 

 جواب :

برای رسیدن به پاسخ سوالتان که سوالی بسیار مهم است توجه شما را به نکات زیر جلب می نمایم :

 

1 -  فطرتی که خداوند در اختیار همه انسانها قرار داد تا با آن خداشناسی کرده و کسب فیوضات و مقامات معنوی کنند در همه ی نوع بشر یکسان بوده و هست. آن فطرتی که خداوند در اختیار شما و من قرار داد با فطرتی که خداوند در اختیار ائمه معصومین قرار داد  یکسان است.

 

2 – خداوند با این فطرت یکسان ، همه انسانها را آزمود وبرخی چون ائمه معصومین از این امتحان سربلند( نسبت به سایر خلایق) بیرون آمدند و برخی چون من حقیر  سرافکنده .

در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها می خوانیم : خداوند قبل از اینکه ایشان را خلق نماید ، آزمود و سپس او را صابر یافت .

 

این آزمون ها از ما هم به عمل آمده و ما در عالم الست ( علم ذرء ) به ندای پروردگارمان پاسخ داده ایم ، حال چه پاسخی ؟ ! خدا می داند لکن آن عالم را به یاد نداریم و عالم ذرء عالمی پیچیده است که اقوال زیادی درباره آن از علماء به میان آمده است.

در کتاب اصول کافی جلد سوم درباره خلقت انسان و اینکه خداوند از انسانها آزمایش به عمل آورد  و عده ای پس از این آزمایش رستگار شده و عده ای هم سرافکنده شدند ؛ احادیث فراوانی به چشم می خورد که در این مختصر نمی گنجد. پیشنهاد می کنم این احادیث را مصالعه فرمایید.

 

3 – عصمت امری اکتسابی نیست  لکن با اینکه امری اکتسابی نیست خیلی ها می توانند با تزکیه روح و جسم خود به این مرتبه برسند. اما عصمت آنها عصمت وجوبی نیست .

در انبیاء و ائمه عصمت آنها امری وجوبی بوده است بدین معنی که آنها  به خاطر مسئولیت خطیرشان می بایست که معصوم می بودند.

حضرت زینب ، قمر منیر بنی هاشم از کسانی هستند به درجه عصمت رسیده اند لکن مقام عصمت آنها اکتسابی بوده و نیز عصمت وجوبی نبوده است  .

اصلا چرا از این خاندان برایتان مثال می زنم ؟!

حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در کتاب اربعین خود درباه آیت الله العظمی خوانساری می فرمایند :

ما باید حول محور عصمت ایشان سخن بگوییم

و این حاکی از این است که به درجه عصمت می شود رسید.

4 - پرورش نطفه و امور مربوط به تربیت روح و جسم  از اموری است که در کسب مقامات عالیه روحانی و جسمانی  فوق العاده موثر است . کسانی که در خاندان وحی تربیت شده اند اگر خودشان قابلیت از خودشان نشان می دادند و سعی می کردند به مقامات عالیه می رسیدند .

جعفر بن علی معروف به جعفر کذاب عموی امام زمان بوده و در خاندان وحی رشد یافته است لکن از خود لیاقت نشان نداد . یا محمد بن ابی بکر که فرزند ابوبکر خلیفه اول می باشد ، با اینکه نطفه اش از فردی مثل ابوبکر بود لکن از شیعیان ناب امیر مومنان بود و به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

همه این عرایض بدین خاطراست  که بدانیم ما هم می توانیم به درجه عصمت برسیم اما چقدر سعی و تلاش نماییم بستگی به خودمان دارد.

فقط این را بدانیم که عصمت در انبیا و ائمه ، امری وجوبی بوده آنهم به خاطر مسئولیت سنگینشان اما در بقیه افراد جامعه هم ممکن است که با تلاش، مرتبه عصمت حاصل شود.

تازه با این اوصاف این امر را هم فراموش نکنیم که انبیا الهی و ائمه پس از شرکت در امتحان سخت الهی (که ما هم در آن امتحان شرکت کرده بودیم ) بدین مقام رسیدند .

در فرهنگ شیعی این مطلب و شرکت در امتحان الهی به خوبی به چشم می خورد و حتی در ادبیات مذهبی ماهم بطور وضوح  به جشم خورده و ملموس است.

عمّان سامانی از شعرای شیعه در گنجینة الاسرار خود با در قالب اشعاری زیبا ،  این مطلب و شرکت در امتحان الهی را به زیبایی بیان کرده است.

اشعار عمّان سامانی( که شرح حدیثی از معصوم است ) به این مطلب اشاره دارد که حتی خداوند مقامی را که اباعبدلله الحسین داد ، برای تمامی خلایق به امتحان گذاشت و فقط اباعبدلله نفر اول این آزمون بود.

پیشنهاد می کنم اشعار عمان را حتما مطالع بفرمایید.

                            در پایان از شما عزیز گرامی التماس دعای فراوان داریم و اگر قانع نشدید مجدد در خدمتیم

 

سوال بعدی همین سوال کننده :

سلام و سپاس از پاسخ شما

 

به گفته شما همه ما در عالم زر امتحان شدیم و فقط تعدادی قابلیت معصوم شدن را دارا شدند

مسئله این است این ظرفیت را که ما خودمان در خود ایجاد نکرده ایم خدا ایجاد کرده یا بهتر است اینطور بگویم مثلا من دلم میخواهد با ریاضت و عبادت و اطاعت خود را به معصومین نزدیک کنم ولی فقط تا مرحله ای میتوانم پیش روم و نمیتوانم تا آخر ادامه دهم پس به مقام بلندی هم در نزد خدا نخواهم ریسد چون همه اعمال  مثلا برای عارف شدن را انجام نداده ام

در این میان تقصیر من چیست

 

سوال دیگر اینکه آیا در کتاب عللاشرایع که البته من خودم ان کتاب را ندیده و مطالعه نکرده ام میتوانم پاسخ چنین سوالهایی را بیابم؟

 

با سپاس پیشاپیش از راهنمائیهای شما

جواب :

باسمه تعالی

 

1 - مشکل در رسیدن به جواب ، اینجاست که بنده عرض کردم این قابلیت را خدا در ما یافت و نه اینکه او در ما یا ائمه معصومین  این قابلیت را ایجاد کرده باشد. ( دقت نمایید)

 

اگر به یاد داشته باشید عرض کردم حتی مقام سیدالشهدائی را خدا به تمامی خلایق عرضه داشته و به امتحان گذاشت و فقط حضرت حسین علیه السلام از این مقام سربلند بیرون آمد .

آیا این جای سوال ندارد که چرا حضرت حسین به این مرحله رسید که حتی پدرش امیرمومنان که افضل خلایق بعد از رسول اکرم بود نرسید ؟؟!

 در خصایص امام حسین می خوانیم که رسول اکرم به اباعبدالله فرمودند : حسین جان !  برخی از خصایصی که تو داری من هم ندارم.

نگاه دیگر به این حدیث و واقعه از زاویه ای دیگر حاکی از اینست که فقط حسین علیه السلام از این امتحان سربلند بیرون آمده است. ( دقت کنید )

 آیا مقام و مرتبه حسین علیه السلام از پدرش علی بن ابی طالب بالاتر بوده است و یا از جدش با فضیلت تر بوده است ؟؟!!

خیر این چنین نیست . او این قابلیت را ایجاد کرد و خدا هم این خصایص را به او عرضه داشت .

 

2 – آیت الله سید علی آقای قاضی استاد خیلی از علمای ما  (همچون  آیت الله بهجت ، علامه طباطبایی ، ایت الله سید عبدالکریم کشمیری و ... ) همواره می گفتند :

مکان و جایگاه ما باید مکان و جایگاه افراد فلج باشد . یعنی یک فلج را وقتی در مکانی قرار می دهند منتظر می ماند تا بیایند و او را از انجا ببرند . حتی اگر عقربی به اونزدیک شود از خود توانایی ندارد که این عقرب را از خود دور نماید چون فلج است. یا به عبارت دیگر این جماه آقای قاضی مضمون حدیثی از معصوم است که فرمودند :

المومن بین یدی الله کالمیت بین یدی الغسال . مومن باید در پیشگاه الهی همانند مرده در دستان مرده شور باشد.

یعنی تسلیم محض . هر جا و هر مکان و یا هر پیش آمدی را که برای او در نظر گرفتند ، لام تا کام هیچ نگوید .

3 – رسیدن به مقامامت اخروی سعی و تلاش و ریاضتی نمی خواهد . حضرت امام خمینی ره به فرزندشان می فرمودند : برای رسیدن به هیچ مقامی چه دنیایی و چه اخروی زور نزن . فقط باید سعی داشته باشیم واجبات را انجام داده و ترک محرمات نماییم .

 در صورت عدم قانع شدن امر بفرمایید . ان شاء الله در حدتوان در خدمت هستیم

نوشته شده در ساعت توسط مدیر