حسین مداحی

إنی رأیت دهــراً مِن هجرک القیامة

سوال :

salam

omidvaram haletoon khoob bashe.

man 2 ta soal daram ke betartib arz mikonam va pishapish az javabetoon moteshakeram:

 

1-soal avalam rajebe poosheshe mooye sar ast, ba motaleheye ghoran (sooreye noor , ahzab va .... ) mibinim ke khoda be soorate shafaf az poosheshe badan sohbat mikonan vali ein shafafiyat rajebe mooye sar nist, chera? va chetor az ein gheyre shafafiyat mishe natijeh gereft ke poosheshe mooye sar hameye doran bayad be yek soorat bashad?

 

2-soale dovomam rajebe moosighi ast, man ba motaleie ke dashtam nadidam jaie be soorate mostaghim moosighi haram shodeh bashad, albateh khob badihi ast tebeghe ahkame koli eslam moosighi ke baese afsordegi ya havao havas va ... beshe khodbekhod eshkal darad,  vali maraje ma taghriban kheili koli moosighi ra eshkal gereftan va haram midanan?

 

ba tashakor

movafagh bashid

khodanegahdar



جواب :


سلام علیکم . چه خوبست که اینقدر دغدغه دینی درونتان هست که شما را به این وادار می کند که حداقل از آنچه ذهنتان را مشغول شاخته است ؛ پرسش نمایید.

جای بسی تبریک دارد. چنین عزیزانی روی زمین نعمت الهی هستند . قدر خود را بدانید.

 

و اما پاسخ به پرسش اول شما :

 سوال شما مرا به یاد یکی از اساتید دانشگاه در فرانسه انداخت. چندی پیش مقاله ای را از خانم  ژاکلین چبی مطالعه می کردم که درباره نوع پوشش زنان  در دوران های مختلف به رشته تحریر در آمده بود . که به عقیده ایشان حجاب به عرف محلی و یا سنتی محدود میشد. اما برای پاسخ به این سوال موارد زیررا یاد آور میشوم :

 

دوست عزیزم تشریع احکام به عنوان احکام اولیه که تغییری در آنها نیست و عمل بدانها باعث تقرب به درگاه الهیست و  حجاب نیز از احکام اولیه بوده که در آن تغییری نیست همانند نماز که در همه دورانها به یک صورت خوانده می شده است و مربوط به دوران و یا قوم خاصی نیست. همه نماز ظهر را 4 رکعت و .... می خوانند .

به حکمی از احکام ، احکام اولیه گفته می شود که تغییری در آن ها نیست

 

دوست عزیزم . دقت در آیه های قرآن مجید شما را به مهمی رهنمون می سازد.

در آیه 31 سوره نور آمده است :

« و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ و یحفظن فروجهنّ و لا یبدین زینتهنّ الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و لا یبدین زینتهنّ الا لبعولتهن أو... »

ترجمه :

به زنان باایمان بگو دیدگان خویش (از نامحرمان) فرو خوابانند وپاکدامنی خود را حفظ کنند و زینت خویش را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند ،و ادامه روسری های خود را تا روی گریبان بیاندازند وزیور خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان،یا پدرانشان ،یا پدران شوهرانشان ،یا پسرانشان ،یاپسران شوهرانشان،یا برادرانشان،یا برادرزادگانشان،یا خواهرزادگانشان،یا زنان هم کیش خود،یا بندگانشان و یا خدمتگزارانشان که رغبتی به زنان ندارند و یا کودکی که از وضعیت جنسی زنان بی خبر است،همچنین زنان نبایدچنان پای بر زمین بکوبند که زینت ها وزیبائیهاییکه مخفی کرده انددانسته شود.»

 

در آیه فوق نکاتی نهفته است که دقت در آن را به شما توصیه می کنم :

الف : زنان می باید زینت خود را از  نامحرم بپوشانند و هر چیزی که برای زن زینت و جمال محسوب می گردد، باید از نامحرم پوشیده باشد.

ب : مو، زینت زن محسوب می گردد و   یکی از زیباترین جلوه های عشقبازی مرد با همسر  خود ، بازی کردن با موها ی همسر خود می باشد که این نیز حاکی از زینت بودن مو، برای زن دارد چه اینکه مو برای مردان هم زینت محسوب می شود چه رسد به زنان .

 پس اگر زنی مو نداشت ( و مثلا کچل بود ) پوشیدن سر این زن از نامحرم برای زن طبق فتوی آقایان علما ، لازم نیست.

 

ج: منظور از خمر در آیه شریفه 31 سوره نور که می فرماید :

" و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن " ، روسری می باشد که در اکثر ترجمه های قرآن از آن به مقنعه تعبیر شده است

 

د : هر چیز که برای زنان زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود  و اسلام از اختصاص آن به مو و لباس و یا طلا و گردنبند ، پارا فراتر گذاشته و  لفظ زینت را بکار می برد .

 

 

هـ : نپوشانیدن صورت ( مقداری که در وضو شسته می شود ) و نیز دستان از نوک انگشتان تا مچ برای نا محرم ، آنهم به شرط اینکه نا محرم به قصد تلذذ و ریبه به آن نگاه نکند ؛ از جانب اسلام مجاز شمارده شده است.

 

 

با دقت در آیه شریفه و نیز دانستن مطلب فوق و نیز صحبت از پوشش سر  در آیه شریفه؛ این نتیجه مفروض است که :

 

الف : نپوشاندن  صورت و دستان با قید فوق  ، اشکالی ندارد

ب : پوشش سر در آیه شریفه به جایی غیر از مو اشاره ندارد ، چرا که نپوشاندن  صورت با قید مذکور، اشکالی ندارد ، گردن هم از جاهای زینتی زن محسوب می شود پس جایی غیر از سر و موی سر مد نظر نیست.

و چون حجاب از احکام اولیه است و تغییری در آن نیست بدین نتیجه می رسیم که سر زن ( موهای زن) باید پوشیده گردد حال نوع این پوشیدن اگر متفاوت باشد اشکالی ندارد . یکی با چادر و دیگری با مقنعه و آن یکی با روسری ....

 

 

و اما درباره سوال دومتان :

 

آنچه که درباره موسیقی بین آقایان علماء اشتهار دارد ، شامل این قیود می گردد :

 

 

 1: موسیقی مناسب مجالس لهو لعب نباشد که این خود به دو بخش تقسیم می گردد :

الف : در مجالسی که لهو و لعب است ، ساخته نگردد . به عنوان مثال خواننده ای قبل از اینکه بخواهد بخواند، به قول اهل حال !  یک پیک شراب بزند تا روشن شود و بعد بخواند و یا به قولی دمی دود بگیرد و پای بساطی بنشیند و سپس برای ضبط موسیقی برود و یا هنگام ضبط موسیقی  هزاران اتفاق دیگر که شایسته نمی بینم از آن در اینجا یاد کنم؛ بیفتد .

 

 ب: در مجالس لهو لعب اجرا نگردد . پس اگر موسیقی ای که با این عنوان ساخته می شود که مثلا در مجلس مختلط بین زن و مرد نیز اجرا گردد ، و یا به عشق این ساخته می گردد که به بهانه آن زن و مرد کنار هم برقصند و ... دارای اشکال است

 

ج : اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب ساخته نگردد اما از آن در مجالس لهو لعب نیز استفاده گردد ؛ اشکال دارد.

 

2         موسیقی مفسده انگیز نباشد :

 

مصداق فساد انگیز بودن یک موسیقی به :

الف : عرف جامعه

ب   : شخصیت افراد

بستگی دارد که ببیند چه موسیقی ای در عرف جامعه مفسده انگیز محسوب می گردد و یا نیزببیند که چه موسیقی ای برای او فساد برانگیز خواهد بود .

 

 

حال اگر موسیقی از قیود فوق خارج بود ، گوش دادن به آن اشکالی ندارد . فی المثل برخی از موسیقیهایی که استاد علیرضا افتخاری می خواند در هیچکدام از شئون فوق  دارای اشکال نیست

موسیقی فی نفسه با توجه به قیود فوق، اشکالی ندارد  و بسته به حالات افراد و یا به شرایط زمانی و مکانی  تغییر می کند.

نوشته شده در ساعت توسط مدیر